Terug naar cases

Klant

Trimbos Instituut

Datum

Q4 2023

Rookvrije Ouders: campagneplan voor Trimbos

Trimbos is hét onafhankelijke kennisinstituut voor mentale gezondheid, alcohol- en drugsgebruik, gamen en meer. Vanuit deze positie wilde Trimbos met de campagne Rookvrije Ouders stellen met een kinderwens, zwangere vrouwen én ouders helpen te stoppen met roken door middel van een stopcoach.

challenge

De uitdaging? Stellen met een kinderwens, zwangere vrouwen en ouders van thuiswonende kinderen ervan bewust maken dat stoppen met roken makkelijker is met hulp. Dit hebben we benadrukt door een bewustwordingscampagne.

oplossing

Om de stoppen met roken coaches van Rookvrije Ouders onder de aandacht te brengen, hebben we een gerichte campagnestrategie opgezet. Niet breed schieten met hagel, maar een gerichte campagne op Meta en YouTube met duidelijke targets.

Stoppen met roken is een gevoelig onderwerp. Hier hebben we op ingespeeld door de doelgroep direct aan te spreken met een voor hen herkenbare situatie. Uit onderzoek blijkt dat de meeste ouders stoppen met roken voor hun kinderen. Daar hebben we met deze campagne op ingespeeld. Niet verwijtend of dwingend, maar met een inspirerende boodschap om te laten zien waarom dit belangrijk is en hóé je dit kan doen. Aandacht trekken en impact maken.

Door de juiste targeting wisten we de juiste doelgroep te bereiken en is de awareness video voor maar liefst 45,49% uitgekeken (ten opzichte van de verwachte 20,23%).

Naast bewustwording, wilden we ook inhoudelijk ingaan op hoe de coaches je kunnen helpen. Door een carrousel in te zetten, delen we op een laagdrempelige manier informatie, zonder dat er een click-out plaats hoeft te vinden.

Bepalen wanneer de goelgroep actie onderneemt kan niet, omdat we niet kunnen – en willen! – forceren wanneer iemand hier klaar voor is. Door persoonlijke snippets stimuleren we de doelgroep op een laagdrempelige manier, om zich vrijblijvend aan te melden. En dat werkt! De video’s hadden een doorklikpercentage van 0,87%.

resultaat

Wat deze campagne heeft opgeleverd?

Meer weten over dit project of ben je geïnteresseerd om samen te werken voor een campagne?
Mail even naar Myrthe!

Deze collega's werkten mee op dit project

Kris Eijkemans

Motion Designer

Janniek van der Wal

Editor

Lisa de Boer

Video specialist en fotograaf

Max Peters

Video specialist en fotograaf

Kris Eijkemans

Motion Designer

Janniek van der Wal

Editor

Lisa de Boer

Video specialist en fotograaf

Max Peters

Video specialist en fotograaf
Why wait?

3, 2, 1 ennnn actie!

Neem contact met onze producers op en ontdek wat er mogelijk is!